O projekcie
Internetowe archiwum pieśni Górali Kliszczackich zostało zrealizowane w ramach stypendium przyznanego w konkursie KPO dla kultury.

Część wykorzystanych w przygotowaniu śpiewnika nagrań (materiałów) pochodzi ze Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN

Za wsparcie w realizacji projektu składam serdeczne podziękowania dr Jackowi Jackowskiemu – kierownikowi Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN w Warszawie.
Na stronie wykorzystano ponadto:
- w nagłówku zdjęcie Eugeniusza Frankowskiego Grupa kobiet w Pcimiu (1912), pochodzące ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie: źródło i opis zdjęcia
- na podstronie Kliszczacy Mapa osiedlenia grup góralskich w zachodnich Karpatach przygotowaną w Wikipedii przez użytkownika Gwiezdny Baca
- na podstronie Kliszczacy mapę grup etnicznych północnych stoków Karpat, za: W. Pol, Prace z etnografii północnych stoków Karpat. Wydał, wstępem, komentarzami i mapą zaopatrzył Józef Babicz, przedmowa Juliusza Zborowskiego, Wrocław 1966
- zdjęcia wykonane przez autorkę projektu.
Śpiewnik kliszczacki – internetowe archiwum pieśni Górali Kliszczackich
Email: kontakt@kliszczackispiewnik.edu.pl
W ostatnich dwudziestu latach, w regionie pomiędzy Myślenicami, Suchą Beskidzką i Rabką Zdrój zauważalne są liczne, oddolne działania skupione wokół budowania tożsamości regionalnej. Użycie epitetu „kliszczacki” zdominowało tytuły projektów realizujących zadanie ochrony dziedzictwa kulturowego regionu. Wśród nich brakuje poświęconych folklorowi muzycznemu. Wiele zespołów regionalnych, w tym nowo powstających, szuka właściwego dla reprezentowanego regionu repertuaru muzycznego z myślą prezentacji na festiwalach folklorystycznych o formule konkursowej.
Dotychczasowa literatura przedmiotu jest w tym zakresie bardzo skromna, głównie ze względu na brak szerzej zakrojonych badań w przeszłości. W zbiorach fonograficznych Instytutu Sztuki PAN w Warszawie znajduje się ponad 200 pieśni nagranych w 1952 r. podczas ogólnopolskiej Akcji Zbierania Folkloru Muzycznego na obszarze wskazywanym współcześnie przez etnografów jako „kliszczacki”. W ramach stypendium została utworzona strona internetowa – ogólnodostępny śpiewnik z transkrypcjami muzycznymi pieśni obrzędowych, powszechnych, religijnych i popularnych (zwłaszcza repertuar obecnie zarzucony lub mniej znany). Materiał jest pogrupowany i możliwy do wyszukiwania według wykonawców, incypitu pieśni (pierwszych słów), lokalizacji, a także kryterium treściowo-funkcjonalnego (gatunki). W zakładce „Osoby” znajdują się także informacje na temat pieśni i wykonawców pozyskane z protokołów do nagrań oraz współcześnie w terenie. Zbiór uzupełniono wypisami zapisów muzycznych pieśni z badań Janusza Mroczka (1959-67 r.) oraz pieśniami nagranymi przeze mnie podczas badań.